La terminologia de les xarxes socials

xarxes socials

Les xarxes socials han irromput a les nostres vides amb tanta força que han esdevingut tot un fenomen. Segons els darrers estudis, l'ús que en fem continuarà creixent i les noves formes d’interacció en aquestes plataformes generaran cada vegada més terminologia pròpia.

Els nous hàbits en la manera de relacionar-nos i expressar-nos han canviat els paradigmes associats a la comunicació i ja tenen molta influència en els plans de negoci de les empreses, la manera de fer política, l’acció i organització ciutadana, el periodisme, la gestió del coneixement, la selecció de personal, etc. Avui en dia, a més, aquesta transformació global s’ha vist accentuada per la integració en els dispositius electrònics (telèfons intel·ligents i tauletes).

Per a la consulta de la terminologia que genera aquest àmbit, el TERMCAT posa a disposició dels usuaris la Terminologia bàsica de les xarxes socials, que conté un centenar de termes, com ara cronologia, etiqueta, menció, mur, piulada o tuit, seguidor, tema del moment o web social, amb la definició en català i equivalents en castellà i anglès.

Les denominacions recollides s'han extret fonamentalment de la Guia d’usos i estil a les xarxes socials de la Generalitat de Catalunya, que estableix les pautes comunes per a la presència homogènia de la Generalitat a les xarxes socials. Si bé la majoria provenen del Facebook i el Twitter, la creació contínua de noves plataformes socials i l'evolució de les ja existents fa que el diccionari romangui obert a l’actualització permanent del contingut.

L’obra, que ha estat elaborada amb la col·laboració de la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió del Departament de Presidència de la Generalitat de Catalunya, es presentarà el dia 10 de desembre al Palau Robert.